Eigil Berg selv var faktisk ikke klar over det før lenge etterpå, at mange av favoritt-låtene hans fra tidlig ungdom kom fra New Orleans-distriktet. Musikken til Fats Domino, Louis Prima, Lee Dorsey, Lloyd Price, Shirley and Lee, Larry Williams, Allen Toussaint, Smiley Lewis, Clarence "Frogman" Henry og Huey "Piano" Smith var bare noen av disse stemningene han tok med både til scenen og til platestudio med NJS mange år etter. Til og med favoritter som Ray Charles og Little Richard spilte inn noen av sine klassikere i New Orleans. Og i likhet med The Band's Robbie Robertson (fra Canada) og John Fogerty (fra California) begynte også Eigil etter hvert å skrive låter med klar inspirasjon fra Louisiana-distriktet uten selv å ha vært der, som først i "Delta Queen", "Wheel On The Run" og "Searchin'" og senere også i "Lafayette", og nå "SVART MAGI". Åpningsriffet i "SVART MAGI" lærte Eigil fra Dr. John, mange av New Orleans' stilskapere innen piano har sin egen variant på dette riffet. Eigil ba Torbjørn Sunde, som hadde arrangert blåserne, å fravike det skrevne arrangementet  under pianosoloen, så blåserne kunne spille "fritt" akkurat der, noe som sterkt bidro til den helt riktige og løsslupne stemningen. Mannen de kalte "The Fat Man" er selvsagt Fats Domino, som Eigil selv fikk møte i 1984. Stor stas! "SVART MAGI" er en viktig sang for Eigil, og som ha selv sier: "Jeg er glad den gynger som den gjør".

New Orleans Fats Domino og Eigil "They Call Me The Fat Man" - Fats Domino

Svart Magi

(Eigil Berg)

 

Lenge før jeg fant New Orleans

Fant jeg heltene som spilte der

Jeg var hundrevis av mil fra Louisiana

Men følte meg merkelig nær

Jeg ska'kke bare skylde på voodoo

Men kanskje har'e no' å si

For når du faller for steder du aldri har vært

Kan det minne litt om svart magi

 

Kan det være no' med Mississippi

Og med hjulbåter som ruller der     *

Kan der være no' med franskmenn og indianere

Og høvdinger i stolte fjær

Vi skåler for Professor Longhair

Så frigjort går det an å bli

Vi skåler for en miks av alle kulturer

Som kan fargelegge svart magi

 

Det satt en mann bak piano'

På et svart hvitt fotografi

Han sang "They call me the fat man"

Som om det var rein poesi

 

Noen kaller det for Bluesiana

Noen snakker om et hemmelig brygg

Når Mississippi lyser opp i kreolske øyne

Og halvmånen danser på rygg

Om tangenter er svarte og hvite

Er de del av samme maleri

Som kan ta deg til steder du aldri har vært

Og invitere til litt svart magi

 

Det satt en mann bak piano'

På et svart hvitt fotografi

Han sang "They call me the fat man"

Som om det var rein poesi

 

Lenge før jeg fant New Orleans

Fant jeg heltene som spilte der

Jeg var hundrevis av mil fra Louisiana

Men følte meg merkelig nær

Om tangenter er svarte og hvite

Er de del av samme maleri

Som kan ta deg til steder du aldri har vært

Og invitere til litt svart magi

 

*  Ifølge Eigil Berg er den skrevne tekstlinjen i tekstmanus:

Og med hjulbåter som ruller/ruler der

 

Sist endret: 19 september 2017 NJS-Booking:  Tlf.: 22 37 14 73  Web-Master: Tom Sunde